SIAPA SAYA

My photo
Shah Alam/ Klang, Selangor, Malaysia
Pengusaha cendawan yang bercita-cita tinggi.... untuk memajukan industri cendawan tiram kelabu

KAMI MENYEDIAKAN BAHAN ASAS UNTUK PERUSAHAN CENDAWAN


Cap/neck/stoper
Plastik bag 6 X 13
Habuk Kayu getah
Bungkah cendawan
Cendawan
Dedak padi
Kapur Pertanian
Baja Kompos (najis kambing EM)
EM.
BOI-PLANT
WOOD VINEGER(cuka kayu)

FETIGASI SISTEM

KAMI DI MULTIVAR ADA MEMBEKALKAN PERALATAN DAN BAHAN MENTAH UNTUK FETIGASI.

DRIPER
NIPLE
TIUB POLY
MINI TIUB
MEDIA
ANAK CILI
TIMER
EXTENSION
SISTEM 10 POKOK

Saturday, September 13, 2008

ASPEK PENTING

Berikut merupakan aspek yang penting

· Penyediaan dan pemeraman

Rumah cendawan

- Pada peringkat permulaan, keadaan rumah cendawan hendaklah gelap sedikit sementara pada peringkat penuaian, keaadaan rumah perlulah cerah tetapi jangan biarkan cahaya matahari terus mengenai beg cendawan. Ini adalah kerana misilium akan cepat bergerak dalam keadaan gelap.
- Suhu didalam rumah cendawan hendaklah sentiasa sejuk yang bertujuan untuk mempercepatkan misilium bergerak disamping hasil yang banyak berbanding dengan suhu biasa. Kandungan kelembapan yang paling sesuai untuk rumah cendawan ialah 80%.
- Keadaan rumah yang bersih juga akan mempengaruhi hasil cendawan. Untuk kutipan hasil pertama biasanya adalah sama tetapi untuk pengeluaran seterusnya, keadaan yang bersih akan menjamin kuantiti cendawan yang banyak.

Media

- Kandungan air yang banyak biasanya akan melambatkan proses pergerakan misilium manakala air yang sedikit menyebabkan pergerakan misilium yang cepat tetapi risiko kerosakan adalah tinggi dan hasilnya juga adalah sedikit.
- Kandungan dedak juga akan mempengaruhi pergerakan misilium. Dedak yang banyak akan mempercepatkan pertumbuhan misilium tetapi risiko untuk menerima jangkitan kulat lain adalah tinggi. Antara kulat yang biasa menyerang ialah kulat hitam, merah dan kuning.
- Kepadatan media cendawan juga mempengaruhi pertumbuhan misilium. Media yang terlalu padat akan melambatkan pertumbuhan misilium. Kepadatan yang sederhana adalah yang paling sesuai.

Benih

- Benih memainkan peranan yang paling penting dalam perkembangan misilim dan juga kadar pengeluaran hasil. Benih yang baik akan menjamin mutu dan hasil pengeluaran setiap beg cendawan disamping mempengaruhi pertumbuhan misilium. Benih yang terlalu matang dan terlalu muda tidak sesuia digunakan. Biasanya tiada pertumbuhan misilium sekiranya benih terlalu matang. Masa yang paling sesuai untuk benih ialah dalam lingkungan sebulan selepas waktu matang.

Cuaca

- Cuaca sangat mempengaruhi pertumbuhan dan hasil cendawan. Biasanya cendawan akan keluar dalam kuantiti yang banyak semasa musim hujan. Masalah akan timbul pada musim panas kerana pertumbuhan cendawan sering terbantut. Lantai rumah cendawan hendaklah disiram 2-3 sekali bagi mengurangkan masalah ini.

Hasil

Waktu buka

- Tempoh yang paling sesuai untuk membuka media cendawan untuk kali pertama ialah kira-kira 60 hari dari tarikh benih disuntik. Pada masa ini, misilium adalah benar-benar matang dan biasanya kertas punutup beg cendawan akan pecah dan cendawan akan keluar dengan sendirinya. Untuk tuaian hasil kedua dan seterusnya, beg cendawan boleh dibuka kira-kira 10-14 hari selapas tuaian hasil sebelumnya.

Tuai

- Kebiasaannya, cendawan akan dapat dituai selepas 4-5 hari beg cendawan dibuka. Tetapi ianya tidak menentu kerana pertumbuhan cendawan sentiasa bergantung pada keadaan cuaca dan sekeliling.

Pemasaran

Untuk menjamin kualiti, cendawan yang telah dituai seharusnya dipasarkan dengan segera. Ini adalah kerana cendawan merupakan sejenis tumbuhan yang tidak tahan lama selepas dipetik. Cendawan akan biasanya akan dapat bertahan selama 5-7 hari didalam peti dan hanya 1-2 hari dalam keadaan biasa

No comments: