SIAPA SAYA

My photo
Shah Alam/ Klang, Selangor, Malaysia
Pengusaha cendawan yang bercita-cita tinggi.... untuk memajukan industri cendawan tiram kelabu

KAMI MENYEDIAKAN BAHAN ASAS UNTUK PERUSAHAN CENDAWAN


Cap/neck/stoper
Plastik bag 6 X 13
Habuk Kayu getah
Bungkah cendawan
Cendawan
Dedak padi
Kapur Pertanian
Baja Kompos (najis kambing EM)
EM.
BOI-PLANT
WOOD VINEGER(cuka kayu)

FETIGASI SISTEM

KAMI DI MULTIVAR ADA MEMBEKALKAN PERALATAN DAN BAHAN MENTAH UNTUK FETIGASI.

DRIPER
NIPLE
TIUB POLY
MINI TIUB
MEDIA
ANAK CILI
TIMER
EXTENSION
SISTEM 10 POKOK

Saturday, September 13, 2008

mula dengan azam baru....

Setelah sekian lama tidak mengemaskini blog.... kini saya kembali untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai... Terlalu banyak yang saya lalui sepanjang 10 bulan yang lepas. Mengikut sejarah hidup saya bersama cendawan ni bermula bulan 10 tahun 2007. Masa tu saya terjumpa BJ. Forum yg sarat dgn perbincangan ttg perniagaan, pertanian, hal ehwal semasa dan sebagainya. Saya tertarik dgn Cendawan kerana keunikannya. Sblm ni saya selalu dgr ttg cendawan ni di usahakan oleh org cina dan di kawasan sejuk. Rupanya skg ni zaman dah berubah . Senang rupanya nak tanam cendawan. Boleh beli bongkah yang dah matang dan boleh tuai hasil di rumah.
Bermulalah kajian ttg cendawan ni. Saya mula belajar dgn Zul Puchong. Banyak sungguh yg saya belajar dgn dia sehingga saya boleh gaul media dan tuai hasil sendiri. Saya mula bina rumah cendawan dan mula usahakan cendawan sehingga sekarang cendawan kat kampung saya masih beroperasi walaupun berkeadaan hidup segan mati tak mau. Bachok Agro Tech....
Tetapi sekarang ni saya telah mula kembali projek cendawan saya di lembah klang. Setelah penat mencari tanah dan tpt yang sesuai utk projek ni akhirnya saya telah berjaya menyakinkan rakan utk buat cendawan di KAmpung Jawa Klang. Saya bersama Zam dan Marzuki telah bersepakat utk mengusahakan cendawan secara komersial. Kini bongkah cendawan saya telah memasuki usia 3 minggu. bongkah cendawan pun dah ada 2 ribu walaupun kami mula agak lewat dari perancangan kerana sibuk dgn tugasan asal kami sebagai pekerja.
Dengan perancangan yg jitu maka tertubuhlah MULTIVAR FARM ( MULTIVAR AGRO TECH). Anak syarikat Multivar sdn bhd. Sekarang saya sedang rancak utk mencari pasaran cendawan segar dan bongkah yg matang dan setengah matang. Saya juga giat mencari kaedah baru utk menjadikan pembuatan bongkah dan pengusahaan cendawan ini berdaya maju dan senang serta murah dari segi kos. Masalah utama sekarang adalah kos yg semakin meningkat setiap masa.
Saya bertuah kerana banyak mendapat pertolongan dari rakan pengusaha yg lain yg telah menolong saya dari segi masa dan ilmu serta bahan mentah. Terima kasih En Khalid dan Zul dari Citramushroom dan En Habib. Sehingga hari ini saya masih belum pasti nama sebenar En habib ni. takper nnt boleh tanya. Juga tak lupa kpd En Faisol AYNE , dan rakan kenalan yg lain....
Kepada sesiapa yang ada pasaran tetapi kekurangan hasil boleh bincang dgn saya utk menampung hasil cendawan anda.

No comments: